Da wir uns an ein internationales Publikum richten, ist diese Webseite nur auf Englisch verfügbar.

Discrete Optimization

Within the research group "Discrete Optimization" at TUM, we work on combinatorial optimization, discrete mathematics, and operations research. Our focus is on approximation algorithms, linear and integer programming, algorithmic game theory, extended formulations, polyhedral combinatorics, geometric problems, and scheduling.

We construct efficient algorithms for computationally difficult problems and develop the underlying mathematical theory to solve these problems. Applications of our work include chip design, communication networks, health care, logistics, and time-tabling.

Group members

Professors

Scientific Staff & Doctoral Students

Florian Grundbacher

Administrative Staff

Klaudia Bachmeier

Andreas Alpers, Franziska Berger, Andreas Bogner, Steffen Borgwardt, Julia Böttcher, David Bremner, Andreas Brieden, Markus Brill, Christoph Buchheim, Thomas Burger, Lin Chen, Oliver Cooley, Abhi Dattasharma, Katherina von Dichter, Julia Ehrenmüller, Maximilian Fiedler, Elisabeth Finhold, Katherine E. Fitch, Ulf Friedrich, Yiannis Giannakopoulos, Tobias Gerken, Viviana Ghiglione, Simon Gmeiner, Bernardo González Merino, Marinus Gottschau, Felix Happach, Peter Heinig, Raymond Hemmecke, Melanie Herzog, Wei Huang, Alexander Hufnagel, Soubhi Elias Janjal, Klaus Jansen, Markus Jörg, Thomas Kahle, Marcus Kaiser, Günther Kist, Fabian Klemm, Stefan König, Hans-Joachim Kroll, Barbara Langfeld, Marilena Leichter, Silvia Lindner, Jesus De Loera, Katja Lord, Jannik Matuschke, Nicole Megow, Themistoklis Melissourgos, Christoph Metzger, Susanne Nieß, Marc Noy, Nicola Pace, Benedikt Plank, Diogo Poças, Dieter Prangenberg, Wolfgang Riedl, Roman Rischke, Lucia Roth, Stefano Ruggerini, Kevin Schewior, Tina Janne Schmidt, Achill Schürmann, Anastasia Shakhshneyder, Matthias Silbernagl, Kay Sörensen, Tanja Stadler, Paul Stursberg, Anusch Taraz, Thorsten Theobald, Lionel Thorens, Gottfried Tinhofer, Alexandros Tsigonias-Dimitriadis, Sven de Vries, Daniel Vaz, Clara Waldmann, Ekkard Weidner, Markus Wiegelmann, Barbara Wilhelm, Tobias Windisch, Mel Zürcher

Teaching

Among the courses that are closely related to our research are

• Diskrete Strukturen (German),
  • Einführung in die Optimierung (German),
  • Integer Optimization,
  • Combinatorial Optimization,

as well as several special courses such as

• Algorithmic Game Theory,
  • Approximation Algorithms, or
  • Polyhedral Combinatorics.

Interested in writing a Bachelor's or Master's thesis with us?

We regularly offer theses on different topics in discrete mathematics, combinatorial optimization or discrete and convex geometry. However, please understand that due to high demand, we can only serve students who have taken their last seminar with us and participated in most of the above courses. If this applies to you, you are welcome to send your request to discrete@ma.tum.de.

Optimierungsalgorithmen in Graphen

Sie suchen nach dem schnellsten Weg in eine Stadt? Sie möchten Schülerinnen und Schüler für ein Projekt in Gruppen einteilen und dabei ihre Vorlieben berücksichtigen? Oder versuchen Sie, eine möglichst gute Route für einen Schulbus zu planen? Diese und ähnliche Probleme können Sie mit Hilfe der Graphentheorie modellieren und lösen. Auf der Graphenalgorithmen-Webseite unserer Forschungsgruppe finden Sie interaktive Visualisierungen und anschauliche Darstellungen für viele Algorithmen aus der Graphentheorie.

Das "Traveling Salesman"-Spiel

Das Traveling Salesman-Problem besteht darin, eine möglichst kurze Rundtour durch eine gewisse Anzahl Städte zu finden. Für ein par wenige Städte lässt sich diese Aufgabe einfach lösen, aber wenn die Anzahl der Städte wächst, wird es immer schwieriger, die kürzeste Tour zu finden. Im Traveling Salesman-Spiel können Sie versuchen, den Computer zu schlagen. Außerdem lernen Sie die Algorithmen kennen, mit denen Ihr Gegner seine Lösungen berechnet.